
Du är här
Rättigheter i vården för dig som transperson
Har du blivit utsatt för diskriminering inom vården? Eller har du fått dåligt bemötande när du har sökt hjälp? Här kan du ta del av exempel på hur diskriminering inom vården kan se ut, vad du som patient har för rättigheter och även information om var du kan vända dig om du har blivit dåligt eller orättvist behandlad.
Exempel på hur diskriminering i vården kan se ut för dig som transperson
Här är ett exempel på sådant som går att anmäla om man är med om det. Det här fallet är verkligt men namnet har ändrats för att personen ska vara anonym.
- Navid kommer till vårdcentralen för att han har jätteont i halsen. Han ser ut som en kille men har kvinnligt namn och personnummer i sin legitimation. Personalen blir förvirrade och frågar Navid om han är kille eller tjej, vad han föddes som och vad trans egentligen är. Halsontet kommer i skymundan och Navid känner sig illa till mods av alla frågor och dåligt behandlad.
- Lo har hen som pronomen. Redan från början när hen har varit i kontakt med sin nya läkare har Lo varit tydlig med sitt pronomen. Trots att Lo har påmint läkaren flera gånger fortsätter läkaren att använda fel pronomen och skriver även fel pronomen i journalen. Lo känner att hen mår dåligt av att bli omnämnd som med fel pronomen.
Så kan du anmäla diskriminering inom vården
Om du blir utsatt inom sjukvården på grund av att du är trans kan du anmäla det till Diskrimineringsombudsmannen, DO. Det gör du på DO:s hemsida. Du kan också ringa till DO och diskutera det som har hänt. Numret finns på samma sida. DO driver inte alla fall som anmäls till dem, och när de driver ett fall kan det ta lång tid. Men att anmäla till DO kan hjälpa så att andra inte blir utsatta för det som man själv blivit utsatt för, så det är bra att anmäla dit om man har möjlighet.
Ett alternativ till DO är att anmäla till en antidiskrimineringsbyrå. De kan ge råd och stöd och du kan vara anonym i kontakten med dem, om du vill. Antidiskrimineringsbyråer driver också en del fall som DO inte driver. Du hittar kontaktuppgifter till antidiskrimineringsbyråer här.
Om du inte är nöjd med vården
Om du inte är nöjd med vården finns det flera saker du kan göra, oavsett om det du var med om var diskriminering eller inte. Det kan vara allt ifrån dåligt bemötande till att du har fått en bestående skada på grund av felaktigt agerande från vårdgivaren.
Framför klagomål och synpunkter direkt till mottagningen
Om du inte är nöjd med vården du har fått kan du börja med att prata direkt med vårdpersonalen eller med verksamhetschefen på den mottagning där du fått vården. Om du är under 18 år går det också bra att en förälder eller vårdnadshavare pratar med vårdpersonalen eller med verksamhetschefen åt dig eller tillsammans med dig. Mottagningen är skyldig att ta emot och svara på ens klagomål och synpunkter. De kan också vara skyldiga att se till att det som hänt dig inte händer andra.
Anmäla till Patientnämnden
Patientnämnden finns för att hjälpa dig som patient. De kan inte ingripa mot mottagningen., men däremot kan man prata med dem om det som har hänt, berätta att man inte är nöjd med vården och få råd om hur man kan gå vidare med sitt ärende, om man vill det. Patientnämnden kan också hjälpa dig att föra fram dina klagomål eller synpunkter till mottagningen.
Det ska finnas en patientnämnd i varje region, och du hittar kontaktuppgifterna till alla patientnämnder på ivo.se.
Detta är några exempel på fall när du kan kontakta Patientnämnden:
- Du har fått bristande kommunikation från vårdgivaren. Till exempel att du inte får några tydliga svar från din mottagning gällande planerad utredning och/eller behandling
- Du får dåligt bemötande från vårdpersonal som till exempel konsekvent vägrar använda ditt rätta namn
- Din vårdgivare har dålig tillgänglighet, till exempel om du behöver förnya recept på hormoner men den enda möjligheten är via en telefontid där det ofta är svårt att komma fram.
I några regioner finns även särskilda patientombudsmän, som ibland även kallas patientombud eller patientvägledare. De har liknande funktion som patientnämnder.
Anmäla till IVO
IVO, Inspektionen för vård och omsorg, kan man vända sig till om det finns allvarliga fel eller brister inom vården. Det kan till exempel handla om att någon har fått en vårdskada eller avlidit till följd av felaktig behandling.
Utifrån de olika lagarna som reglerar vården skulle du som transperson till exempel kunna anmäla om en läkare vägrar skriva remiss till den könsbekräftande vården. Det är dock bra att veta att IVO inte utreder majoriteten av anmälningar som kommer till dem, eftersom de ofta bedömer att klagomålet inte faller inom myndighetens ansvarsområde.
För att kunna anmäla till IVO ska man först ha framfört sitt klagomål till mottagningen där man fått vården, antingen direkt till vårdpersonalen eller verksamhetschefen eller med hjälp av patientnämnd eller motsvarande. Läs mer om vad IVO utreder och hur det går till på ivo.se.
Andra sätt att framföra dina synpunkter till vården
I en del regioner går det att lämna klagomål och synpunkter via 1177 Vårdguidens e-tjänster (där det behövs e-legitimation för att logga in). En del erbjuder också möjligheten att framföra anonym kritik genom att fylla i en blankett. Du kan se vilka möjligheter som finns i regionen där du fått vården på 1177.se.